Thursday, January 5, 2012

Årets spaning: Johannes Brost blir en cool snubbe

Hej hörni.
Nytt år, nytt gubbraseri. Håll i hatten.
Jo så här:
I denna veckas nummer av Östermalmsnytt* tycker jag att ni alla borde läsa den helt fantastiska intervjun med Johannes Brost. Bilden är ett sk. karaktärsporträtt, han ser helt enkelt väldigt mycket ut nästan precis som man tänker sig att han skulle göra, ciggen fastbiten mellan tänderna, ett skrämmande stort leende, vi möter en något överårig dude som fortfarande uppenbarligen ser sig själv som en skön lirare, fortfarande en ladies man och jävligt sympatisk kille helt enkelt.
I intervjun pratar han, förutom om hur han brukade festa förr och om sina eskapader på Café Opera, om sin nya film Avalon där han gör en roll som redan hyllats av creddiga branschtidningen Variety. Avalon är inte en feel good-rulle, och Brost roll är enligt hans egen utsago "baserad på mig själv under de åren jag var ute i svängen", så vitt jag förstår det är rollen en festfixare på dekis typ.

Jag spanar härmed att 2012 kommer bli året då Johannes Brost gör en Mickey Rourke.

Inom ett år kommer en enad kritikerkår falla över sig själva i sin ambition att om- och uppvärdera Johannes Brost som "inte bara Joker i Rederiet", prisa hans realistiska tolkning av festfixaren Janne, göra en exposé över hans liv och leverne, och jag beräknar att både Aftonblades söndagssatsning samt DN eller SvD kommer att ha en längre intervju med honom där han i egen hög person får bre ut sig om sitt liv, sin förvandling, vad han gör nu, sina eeeeeerfarenheter från sceeeeeenen ("han har ju faktiskt sysslat med seriös teater, vilket många inte förknippar honom med", tusen spänn på att denna formulering i en eller annan tappning kommer vara med), sina kvinnor och sitt slitiga liv i största allmänhet.
Johannes Brost kommer innan 2012 har tagit slut ha gått från sleaze bag till Intressant Man, han kommer genomgå samma transformation som yngre gubbar de senaste 10 åren satt en ära i att erbjuda äldre gubbar (handlar det möjligen om någon slags pensionsförsäkringstänkande?), Lex Filip och Fredrik ft. Oldsberg, Lex Virtanen och Plura, Lex åh jag orkar inte räkna upp fler. Han kommer därefter få ett skönt matlagninsprogram eller kanske en talk show, himla intressant kille den där Brost ändå, där han får bre ut sig ännu lite mer och prata med människor han tycker är intressanta, från sitt eget personliga perspektiv. Mark my words, 2012 är Johannes Brosts år, året då han går från  hånflabb till kultstatus.

Detta jävla gubb-uppvärderande, alltså. Jag vet inte varför det gör mig så provocerad, men kanske handlar det om att det aldrig någonsin har hänt med en kvinnlig konstnär på dekis**. Sjukt trött på att se gubbar vart jag än vänder mig.

Sån himla skön kille, alltså.

***
In other news är uppenbarligen inte mitt nyårslöfte att bli mindre arg och (mans-)hatisk. Hepp.



*En något kortare version av texten går även att hitta i Vårt Kungsholmen, och en ännu pyttigare version i Södermalmsnytt, men för optimal uppelevelse rekommenderas Östermalmsnytt. Du hittar den lite här och där på Öfre, bland annat i Fältöversten, eller läs pdf-tidningen när den kommer upp i morgon fredag här. Sidan 8.

**nej, varken Patti Smith, Kajsa Grytt eller Gudrun Sjöden har någonsin varit på dekis.

3 comments:

Lisa said...

pling! Idag på studio ett kom det. Jag tror de kryssade i alla bingorutorna.

Lisa said...

http://www.dn.se/livsstil/reportage/johannes-brost-tillbaka-fran-kylan

Man blir så trött...

Terry said...

Äeh fy fan vad deprimerande. Jag måset bloggrasa lite tror jag.