Wednesday, August 29, 2007

Cyklist, eller how I stopped thinking and learned to love the broar

Praktiken har börjat. Jag skulle kunna skriva om hur roligt det är att redigera, om hur lite jag mindes av Lottens InDesign-genomgångar och om hur oerhört självmedveten jag fortfarande är varje gång jag använder lingot ("rubbe", "breddare", "nedryck", "forts-etta"). Men jag tror jag skriver lite om att cykla istället.


Anyone who rides a bike is a friend of mine.


Redaktionen ligger alltså i Marievik. Jag bor vid Odenplan. Vägen ser ut såhär:

(typ)




Jag cyklar alltså först över St Eriksbron (en bit kaka), sen Västerbron (värre hemåt) och sist Liljeholmsbron (den berömda droppen, ungefär). De är tre ganska olika broar som kräver vitt skilda tillvägagångssätt för att kunna tackla.


St Eriksbron är, som tidigare nämnt, en bit kaka för det allra mesta. Igår blåste det dock så jag höll på att ramla ´över pendeltågsspåren, eller i alla fall sladda in på gångbanan.


Västerbron är ju den klassiska rysaren. inte så brant som oändlig tar den knäcken på den flåshurtigaste cyklist i pur ondska och långdragenhet. Det är helt omöjligt att försöka tänka "jaja, bara lite till så är jag upp". Mest för att det aldrig, på hela vägen, bara är lite till. DEt är alltid mycket till. Mycket mer än man tror i alla fall. Nej, trixet ligger inte i att flexa sina vadmuskler och skrämma bron till underkastelse. Det ligger snarare i att subtilt ignorera den. Man låtsas helt enkelt som att Västerbron inte alls finns. Den här bron du talar om, jag vet inte vad det är du menar. Lutar det uppåt? Jaså, det märkte jag inte ens. Det är bara en vanlig cykeltur som man tar lite långsamt, för att det är så fint runt omkring sig. Japp.


Och likt ett barn i trotsåldern tröttnar Västerbron före en själv, och man står som segrande på den svårdefinebara toppen av oändlig bro-ondska. Sen är det bara att rulla nedåt. Folk som trampar i nedförsbackar gör mig mycket förtretad.

Man rullar vidare några kvarter. Sen måste man nesligt nog ofta stanna för rödljus and whatnot som helt oväntat visar sig gälla för cyklister också. Bah. Det gör att man tappar all den mödosamt uppbygda fart man ackumulerat.


Och sen är man framme vid Liljeholmsbron. "Ha", tänker man då. "JAg har just besegrat Västerbron. Det här är välan inget". Vilket naturligrtvis inte kunde vara mera fel. På Liljeholmsbron fungerar inte förnekelsetrixet alls, för det är den alltför brant. Ej heller kan man tänka "äh, bara den här lilla biten också", för vid det här laget är man rätt trött. Och kall, men svettig. Och har farttårar i ansiktet.


Jag har fortfarande inte någon helt säker strategi för Liljeholmsbron, förutom möjligtvis medvind men det kan vara svårt att alltid ordna. För min del slutar det ofta med att jag vinner slaget men förlorar kriget. Det vill säga, jag behöver inte nesligen kliva av och leda cykeln (vilken skam!), men jag är å andra sidan för trött för att kunna bromsa i nedförsbacken så när jag ska göra min skarpa vänstersväng för att komma in mot Marievik är det alltid en hårsmån från döden. Min, fotgängares eller andra cyklisters. Ibland även cykelräckets.


Eftersom jag förstår att samtliga läsare av denna blogg (äh, försök inte, jag har statistikräkningspryl) är närmast patoligiskt intresserad av att veta hur det går så lovar jag att återkomma när jag kommit på hur man ska hantera brojäveln. Eventuellt kan det lösas med godare kondition och starkare ben, men det är något jag antagligen aldrig får uppleva. Det börjar nämligen redan bli rätt kallt att trampa runt Stockholm, och även om jag cyklar om både buss 40 och 4:an känns det rätt lockande vissa mornar att kunna parkera sig på vänstersidan med en latte och läsa klart DN på bussen.





Men min cykel alltså. Ren kärlek. Den är så jävla bra.



Thursday, August 9, 2007

Inte ännu en Visa från utanmyra, please!

Men vad nu, säger ni. Ännu ett blogginlägg! Och det är inte ens nationaldagen, eller annnan lämplig högtidsdag! Nej minsann, säger jag, visst är det så. Knappt man kan tro sina ögon, etc. Skälet är mycket enkelt. Istället för att följa givna rekommendationer för hur jag bör skirva så kör jag på det gamla gymnasietrixet kvantitet över kvanlitet.

Imorgon ska denna förträffliga landstingspolitiker sprida sin stämma i alla Sveriges hushåll.


Enligt egen utsago kommer hon i sitt Sommarprogam berätta om LIVET. Livet och dess Nyckfullhet. Och om vi lyssnar ordentligt hela programmet kommer vi få reda på hur Livet inte tar de Vändningar Man Tänkt Sig.
Vågar vi hoppa på en fjärde Ted Gärdestadsbeundrare? Ulf Lundell kanske? Mona Sahlin vände ju nästan ut och in på sig själv i sin folklika ambition, hur kommer Filippa R att försöka toppa det?
Bänka er i stugorna, det här kan bli en riktig nagelbitare.



(Är det här våra public servie-pengar ska gå till, etc.)

Friday, August 3, 2007

Rädd att flyga?

terry says:
jag får ont i magen av bloggar. jag har inte bloggat sen innan berlin och har gravt dåligt samvete.
Peter (last.fm/user/Popetoteror) says:
ja, jo, jag vet. jag kollar din blogg nästan varje dag. men det blir mer och mer sällan faktiskt.
terry says:
åh. fan. jag måste skriva något nu.
Peter (last.fm/user/Popetoteror) says:
JA
terry says:
ok
terry says:
men nu har jag ju så mycket att skriva om att det kommer bli jättejobbigt
terry says:
jag skriver om inget av det istället.
Peter (last.fm/user/Popetoteror) says:
jag är typ världens bästaste bloggare, alla andra har blivit värdelösa.



Japp, så där är det. Jag har gått och haft lite måttligt med prestationsångest för den här bloggen och formulerat roliga och smarta inlägg i huvudet (allt är roligt och smart i mitt huvud, jag önskar att ni kunde veta precis hur men det fungerar aldrig riktigt som det ska) och sen blev det ingenting. Planen nu är att göra ett bildspree när Schmarro som jag var i Berlin med behagar överlåta sina bilder till mig. Tills dess en en illustrativ bild av mitt liv som working class hero:



Jag jobbar alltså, förutom på Kharazmi, även på en konsthall. Det är nice, jag gillar konst och förutom den galna tanten jag jobbade med förut så är det idel förstklassiga personer där. Sommarens utställning handlar om favelorna i Brasilien, och även om jag kan tycka att endel videoverk är sådärengegerande så är det ändå en skön stämning över hela konsthallen. Det beror på största delen på hängmattorna. I mitten av konsthallen hänger kanske tio-femto gigantiska hängmattor som man, när konsthallen inte har besökare dvs rätt ofta, hänger i. I början kändes det lite som att försöka fyllesova när jag stängde ögonen, men nu har jag vant mig.



Häromdagen när jag och Schmarro (som jag jobbar med) som bäst låg i hängmattorna och åt småkakor pratade vi om det här med att flyga. Om man vore en superhjälte och kunde flyga, vilken position skulle man då ha när man flög? Det första som man tänker på är naturligtvis den klassisak stålmannenpositionen med ena armen ovanför huvudet och näven knuten. Och det är säkert bra och aerodynamiskt. Men i längden, är det så himla bekvämt? En annnan trolig postiion är Buddha-lotusställningen. Fridsam och rätt bekväm, men inte så strömlinjeformad. Bekvämast skulle kanske vara att ligga på rygg med händerna bakom huvudet, men då ser man inte så bra. Jag är lite orolig för att man skulle råka kro?cka med en fågel, till exempel. Inte alls bekvämt. Carro lade då fram idén om spikar under skorna. "Men det är väl inte så himla charmigt att åka omkring med spetsade fåglar under fötterna", menade jag. "Men man har ju såklart elektriska spikar, som CHOCKAR fåglarna så att de DÖR", förklarade Carro.



Vad tror ni?